Dag 125 t/m 129 Chiang Mai&Bangkok - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Seb en Yvette Brouwer - WaarBenJij.nu Dag 125 t/m 129 Chiang Mai&Bangkok - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Seb en Yvette Brouwer - WaarBenJij.nu

Dag 125 t/m 129 Chiang Mai&Bangkok

Door: Seb

Blijf op de hoogte en volg Seb en Yvette

25 Juni 2013 | Thailand, Chiang Mai

Dag 125

Na ik hersteld was van mijn ladyboy trauma door lekker geslapen te hebben, gingen we Chiang Mai in. We hadden een kaart bij de receptie gekregen en ons plan was om in het oude centrum wat tempels af te gaan. We waren een al een tijdje onderweg en hadden twee tempels bezocht. Het was erg heet en we hadden even een break met een koude icetea. Toen zagen we ze. De schoonheden. En ook nog is oranje! Fietsenn. Twee mooie Nederlandse damesfietsen.. met mandje!, en -> ze waren te huur(: . Dus wij liepen er recht op af en huurden deze dames. Kaart en fles water in het mandje en gaan, het voelde even als thuis.. behalve.. het links fietsen (vergaten we soms..). Dus nu van tempel naar tempel op de fiets. Soms bij een 7/11 wat water en een magnum halen, yammm. Aan het eind van de dag hadden we alle tempels in de binnestad gezien en dat waren er 25! Cultureoverload. Er bleek buiten het centrum een avondmarkt te zijn, dus we sprongen op de fiets en gingen daar heen. Hier wat eten uitgeprobeerd en een erg lekkere appelshake gehad. Yvette liet per ongeluk haar portomonnee vallen bijna letterlijk op de schoot van een zwerver/bedelaar, maar deze gaf het gelijk terug. Als beloning gaf ik mijn half afgekauwde stokje gebraden vet (wat een tegenvaller was..) aan deze wereldverbeteraar;). Toen we met de markt klaar waren, pakten we de oranje beauties weer en fietsten we terug naar de guesthouse. En om het Nederlandse gevoel nog te versterken begon het ook nog is ..- te regenen- . We kwamen helemaal doorweekt thuis maar gelukkig was er nog wat positiefs: geen enkele ladyboy heeft mij aangeraakt (alhoewel ..wel eerg sexy aangekeken).

Dag 126

Vandaag weer hetzelfde op de planning als gister, fietsen van tempel naar tempel maar dan die buiten het centrum staan. Eerst nog even de nachttrein naar Bangkok geboekt. Aan het eind van onze fietstocht hadden we 15 tempels bezocht, oftewel 40 tempels in twee dagen.. poee. Fietsen weer ingeleverd en richting treinstation gegaan. We waren mooi op tijd en we konden gelijk de trein in. Eerst zagen de zitplekken eruit als normale treinstoelen, maar rond 8 uur kwam er een mannetje langs die alles veranderde in een groot slaapfeestje. Hier de eerste voor-na-foto gemaakt: Yvette is 8 jaar geleden naar Thailand geweest en ook natuurlijk foto's gemaakt. Ze heeft nu een missie, namelijk precies dezelfde foto's maken die ze 8 jaar geleden had gemaakt. We hebben de eerste al in the pocket.

Dag 127

Na opzich vrij goed te hebben geslapen, waren we aangekomen op station Bangkok rond 7e. Busje genomen naar het (touristen) centrum en een okee guesthouse gevonden. Lekker ontbeten en hier een Nederlands meisje ontmoet en tijdje mee gepraat. (Kom later nog op terug) Behalve Bangkok zelf zien, wilden we nog wat doen, naja beter gezegd moesten we nog iets doennamelijk: het visum voor India zien te krijgen.

Voor India heb je, net zoals vrij veel andere landen, een visum nodig. Bij veel van deze landen kan je een visum bij de grens of op de luchthaven krijgen, de visa-on-arrival. Alleen bij de rest van de landen moet je het visum al hebben voordat je bij de grens of airport bent. India is een van deze landen. Normaal gesproken is het niet zo heel lastig, maar er is nog wat anders. Namelijk, het visum gaat in wanneer je het krijgt. Er is een visa voor 3 maanden en voor 6. Yvette en ik zijn 6 maanden en twee dagen weg, dus dat betekent dat het visum verlopen zou zijn als we deze vooraf hadden geregeld. Onze oplossing is daarom ook om het te regelen in Bangkok. Okee dat is dan te doen denk je dan.. maar er komt nog een uitdaging bij, namelijk dat de 'visum procedure' 6-8 werkdagen duurt.. en we hebben al onze vlucht naar India geboekt op 1 juni en dat zijn precies nog 8 werkdagen, inclusief vandaag.. Krapjes dus. Ook hoorden/lazen we al verhalen dat het langer duurde..spannenndd.. Voordat je bij het kantoortje staat waar je je visum kan aanvragen (dat is niet gewoon de ambassade, verwarrend) heb je een 'aantal' dingen nodig: een online ingevuld formulier-geprint-, en een geprint formulier die je daarna pas invuld, bewijs dat je India weer uit gaat-onze vliegtickets-, kopie van je paspoort, kopie van je Thaise visum en twee paspoort foto's van 2inchx2inch (waarom die afmeting?geen idee). Voor het formulier moesten we vragen invullen als :in welk hotel we gaan verblijven, geboorteplaats van je ouders en of we Pakistaans bloed hadden.. Okee, nou een internet cafeetje opgezocht en alles maar gedaan. De paspoort foto's konden we daar doen. Taxi genomen en om half twee kwamen we bij het gebouw aan. De office van het 'Indian Visa' zat op de 15e verdieping. Gelukkig was er een lift.. We liepen naar binnen en we maakten onze foto's. De balie zou om 2 uur sluiten en we zaten al krap met de dagen dus we hadden haast.. We waren aan de beurt en we leverden al onze formulieren, kopietjes etc in. Mooi dachten we, dat is dat. En toen vroeg ze het.. Het vrouwtje van ons loket.. 'Hebben jullie een bevestiging van jullie verblijf in India?' -'ehm nou we weten waar we gaan verblijven maar niet daadwerkelijk geboekt ofzo'.. "de bevesting hebben ze nodig voor jullie visa' antwoordde ze... shit. We hadden het eerste beste hotelletje opgeschreven die we bij booking.com hadden gezien.. dus nu moéten we die boeken..' Okee..waar zit het dichtstbinzijnde internetcafe? '->andere straat.. dus ik, met creditcard, sprintje getrokken.. eerst 15 verdiepingen naar benee, dan naar 'de andere straat', ergens nog gevraagd waar het internetcafe precies zat, gaan zitten, en in 6:58 (stond timer bij) gegevens ingevuld, datum etc, en de goedkoopste kamer van het hotel geboekt en de bevestiging geprint.. daarna weer sprintje terug, 15 omhoog en nog op tijd terug.. altijd leuk die bureaucraten... Geld gegeven en klaar.. Onee, eh paspoort lijkt me ook wel handig ja.. Het vrouwtje zei uiteindelijk dat we ze op de 30e kunnen ophalen.. Chil!! Met een blij, opgelucht en vermoeid gevoel de taxi weer terug genomen.
De taxi was aangekomen bij het touristische gebied en we zeiden dar hij ons wel bij de hoofdstraat kon afzetten. Wat rondgelopen daar en, zoals gewoonlijk, eten gehaald. Toen we de hoofdstraat wel gehad hadden, en we van plan waren weer naar huis te gaan, zag ik in mijn ooghoeken iets bekends.. beter gezegd, iemand bekends. Mijn eigen ZUS! Ik besloop haar, en met een verassing omhelsde ik der. Zij draaide natuurlijk om en ze had een blik van verbasing en(.. gelukkig.. )blijheid. Erg raar een uurtje weer met mijn zus rondgelopen en gepraat. Ook hebben we daar weer de Hanoi Squad gezien. Weer afscheid genomen, fotootje gemaakt(zie facebook) en naar ons guesthouse gegaan. Avondgegeten met hetzelfde meisje als bij het ontbijt, daarna aan de waterpijp en alcohol gegaan, ergens een gefrituurde schorpioen gegeten (erg apart om te zeggen: he, er zit een erg vervelend stukje schorpioen tussen m'n kiezen) en naar een club gegaan.. En tuurlijk waren de ladyboys weer aanwezig en nee, ik was geen slachtoffer.. gelukkig.. na een mooi avondje naar mn bed gegaan.

Dag 128

We werden wakker en keken op onze mobiel. Het was 13:30.. Wo, dat is laat. Erg sloom opgestaan en uiteindelijk maar besloten om wat te doen. We liepen naar het eind van de straat, waar het groepje tuktuk drivers altijd staan te wachten. Ze hadden een tochtje voorgesteld (langs 3 bezienswaardigheden) voor 10 Baht.! Dat is ong 25 cent. Dus wij-hu hoe kan dat? Wat bleek, in Bangkok hebben de tuktuk drivers een andere manier van betaling dan de meeste andere drivers in steden/landen. Hier krijgen ze een coupon voor benzine als ze touristen bij speciale winkels afzetten en ook minimaal 5-10 minuten verblijven. Nou okee, één winkel zeiden ze. Nja gewoon doen, dachten we. Kan niet zo moeilijk zijn. Na een tempel te hebben bezocht, kwamen we bij onze winkel aan: een tailorshop. Overal plaatjes van pakken en jurken en stoffen doeken overal. Nu maar gewoon net doen alsof je geinteresseerd bent. Na 7 minuten 'bijna' een maatpak gekocht en weer in de tuktuk gestapt. Na een uurtje waren we weer terug en hadden we de rest van de afgesproken dingen en een andere shop weer gezien. Uiteindelijk helemaal gratis tochtje gehad. Avondgegeten, gechild en naar bed.

Dag 129

Vandaag was het een feestdag in Thailand: Boeddha-dag. Veel dingen waren gratis, iedereen was vrij en dat was te merken. Overal waren echt.. veel mensen. We begonnen met het national museum, daar lang rondgelopen (bestond uit 15 gebouwen) en hier als break erg lekker op een bankje gelegen, wat blijkbaar verboden was, want we werden er na 15 minuten afgejaagd. Na het national museum langs een straatmarkt gelopen en na een tempelbezoek soep gegeten, waar we echt kapot gingen van zweetten..he-le-maal doorweekt waren we.. (hitte en hete soep) Ook nog de liggende boeddha gezien. In een zijstraatje kregen we wat snuifspul. Eh ik bedoel een minisnuifflesje, wat ontzettend rook naar mint (beetje fishermanfriend) waardoor je neus helemaal weer open ging, als die dicht zat. Anders was het wel een erg sterke shot. Na nog wat meer rondgelopen te hebben, gingen we naar huuus. We waren niet eergg laat thuis en we kwamen op het idee om naar de bios te gaan. Even gekeken hoe we daar moesten komen, en een tuktuk genomen (weer naar twee shops gegaan voor een gratis ritje bios) en we waren mooi op tijd bij de film. We zaten te wachten in de biosstoeltjes met onze 3D brillen al op, maar ineens kwam er na de commercials de Thaise koning in beeld en iedereen stond op. Hierna kwam er een filmpje van de koning over wat die allemaal deed enzo met een luid koor als achtergrondmuziek. Heel apart om mee te maken, vond het wel iets moois hebben, en we hadden alletwee kippenvel door het koor.De film begon nadat het was afgelopen en iedereen ging zitten (gelukkig, anders was het wel erg oncomfortabel film kijken). Film heette Epic en was een erg leuke animatie film. Het gebouwencomplex waar de bios inzat was echt een reusachtig bouwwerk. Shoppingmalls, foodcourts, autodealers noem maar op. Ook hier, de foodcourt ingegaan, een pas gehaald en er geld op gezet (wel leuk hoe dat werkte, voor de hele foodcourt had je een pas ) nu een erg moeilijke keuze maken...: gaan we bij de Chinees, Japanner, Philipijn, Koreaan, of bij de andere 6 Aziatische keukens die daar waren eten.. Uiteindelijk aten bij een foodstal waar je zelf dingen kon aan wijzen die je wilde. Ergglekker. Hierna weer tuktuk terug genomen, (weer langs twee shoppies, zag er niet helemaal legit uit maar we leven nog ;) haha) en waren we weer thuis. Seb

Voor foto's zie facebook

• 25 Juni 2013 - 17:53

Michel:

Hey zoon, wat een mooi verslag weer en ik ben blij dat ze (ladyboys) je met rust hebben gelaten. En wat een nederlanders zijn jullie zeg. Alles wat cheap en gratis is doen jullie. Je moet juist investeren in de locale economie!
    Maar je smaak interresse in de aziatische keuken is na zoveel maanden wel versterkt.

Blijft erg gaaf zo'n culinaire rondreis.

• 25 Juni 2013 - 17:54

Michel:

En wel heel goed gedaan dat visa gedoe.
    Wat een improvisatie-talent.
    Beat the system!

• 27 Juni 2013 - 11:52

Do:

Heee droppies!

Mooie verhalen. leuk om te lezen dat je je zus tegenkwam :P . hahahaha. graag meer verhalen want de helft had ik hiervan al gehoord. al moet ik wel zeggen seb dat je de verhalen erg leuk brengt! dus lees ze met plezier nog een keer na. Hoe is het nu???? Men wel echt een avonturen zeg met dat visum enzo! pfoee. zin in dat je weer terug bent! miss ya babyyy. geef yvette een dikke kus!